2013. május 9., csütörtök

Nyílt oktatás - tanulói szerepek


Beszédes címkék a tanulói szerepek leírásában – a Nyílt oktatásról szóló előadásban
Az előadásban határozottan széles sávot kap a tanulói szerepek leírása. Elhangzik, határozott utalást hallunk az előadásban saját tapasztalatra, érzékenységre. Ezzel együtt kirajzolódik egy igencsak furcsa kép. Milyen szerepeket vesznek fel nyílt oktatásban megjelenő tanulók?
·         érdeklődő információgyűjtő
·         csendes megfigyelő és újrahasznosító
·         aktív, szorgalmas résztvevő
·         önjelölt akcióhős, megszállott
·         kognitív troll
·         presztízs játékos
A kifejtett 6 tanulói szerep közül 5 negatív kontextusban említődik, de ami igazán érdekes, hogy az egyetlen pozitívként – ideálisnak nevezett tanulói típus leírása mennyire közhelyes – mi több az előadó hangsúlyai, a beszédtempó váltása világosan jelzi – kicsit untatja a téma.  A jó hallgató, a tanítvány érdektelen. A többi meg azért olyan amilyen, mert nem rendelkezik megfelelő tanulási kultúrával. Ugyanakkor a negatív szerepeket alaposan kibontottan halljuk.  Érdekes, hogy a most leírt kognitív troll leírása határozottan különbözik attól, amit egy  éve az Oktatás - Informatika, eDidaktika 2.0  oldalain olvashattunk. A felidézett poszt egy 3 tagból álló sorozatból való, mely a Digitális Erő sötét oldalát szemlézi. Ami nem változik, a helyesnek jelzett védekezés ellene – tudomásul nem vétel. Nincs közvetlen utalás a múlt hónapban megjelent Newton harmadik törvénye a felnőttképzésben című bejegyzésre , de azt ott megfogalmazottak jól kiegészítik a tanulói szerepek most kifejtett rendszerét.
instruktív
tevékenység központú
nyílt
erős szabályozású felületrendszer – nem az, de úgy nézhet ki „iskolás” üzem
önállóság – jobban bevonódik, nagyobb motiváció – érdemi beleszólás a tanulási folyamatba
érdeklődő információgyűjtő

önszabályozás – egyéni ütem
metatudatos gondolkodás, önreflexió (pécsi példa)
csendes megfigyelő és újrahasznosító

bizonytalankodó, betanuló állapot
tudatosan kialakított, építkező PLE
aktív, szorgalmas résztvevő
„iskolás” tanulásmódszertan Klasszikus kontakt szocializáció
Megküzdés a információ rengeteggel - felelősség
önjelölt akcióhős, megszállott

valódi itt a kontakt tevékenység – a többi csak kiegészítés?
nyitottság az információ megosztásra – nincs irígység?
kognitív troll

egyéni tevékenység kiegészítése
közösségi produktivitásra
presztízs játékos


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése