Beszédes címkék a tanulói szerepek leírásában – a Nyílt
oktatásról szóló előadásban
Az előadásban határozottan széles sávot kap a tanulói
szerepek leírása. Elhangzik, határozott utalást hallunk az előadásban saját
tapasztalatra, érzékenységre. Ezzel együtt kirajzolódik egy igencsak furcsa
kép. Milyen szerepeket vesznek fel nyílt oktatásban megjelenő tanulók?
·
érdeklődő információgyűjtő
·
csendes megfigyelő és újrahasznosító
·
aktív, szorgalmas résztvevő
·
önjelölt akcióhős, megszállott
·
kognitív troll
·
presztízs játékos
A kifejtett 6 tanulói szerep közül 5 negatív kontextusban
említődik, de ami igazán érdekes, hogy az egyetlen pozitívként – ideálisnak
nevezett tanulói típus leírása mennyire közhelyes – mi több az előadó hangsúlyai,
a beszédtempó váltása világosan jelzi – kicsit untatja a téma. A jó hallgató, a tanítvány érdektelen. A többi
meg azért olyan amilyen, mert nem rendelkezik megfelelő tanulási kultúrával. Ugyanakkor
a negatív szerepeket alaposan kibontottan halljuk. Érdekes, hogy a most leírt kognitív troll
leírása határozottan különbözik attól, amit egy éve az Oktatás
- Informatika, eDidaktika 2.0 oldalain olvashattunk. A felidézett poszt egy
3 tagból álló sorozatból való, mely a Digitális Erő sötét oldalát szemlézi. Ami
nem változik, a helyesnek jelzett védekezés ellene – tudomásul nem vétel. Nincs
közvetlen utalás a múlt
hónapban megjelent Newton harmadik törvénye a felnőttképzésben című bejegyzésre
, de azt ott megfogalmazottak jól kiegészítik a tanulói szerepek most kifejtett
rendszerét.
instruktív
|
tevékenység központú
|
nyílt
|
erős szabályozású
felületrendszer – nem az, de úgy nézhet ki „iskolás” üzem
|
önállóság – jobban bevonódik, nagyobb motiváció – érdemi beleszólás a
tanulási folyamatba
|
érdeklődő információgyűjtő
|
önszabályozás – egyéni
ütem
|
metatudatos
gondolkodás, önreflexió (pécsi példa)
|
csendes megfigyelő és újrahasznosító
|
bizonytalankodó, betanuló
állapot
|
tudatosan kialakított,
építkező PLE
|
aktív, szorgalmas résztvevő
|
„iskolás”
tanulásmódszertan Klasszikus kontakt szocializáció
|
Megküzdés a információ
rengeteggel - felelősség
|
önjelölt akcióhős, megszállott
|
valódi itt a kontakt
tevékenység – a többi csak kiegészítés?
|
nyitottság az
információ megosztásra – nincs irígység?
|
kognitív troll
|
egyéni tevékenység
kiegészítése
|
közösségi
produktivitásra
|
presztízs játékos
|
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése