 A folyamatszabályozás nem a
fejlesztés tárgya. Ha a fejlesztők mégis foglalkoznak vele, akkor ez csak a keretrendszerre vonatkozik. Hatékonyság szempontjából kritikus hibákhoz vezet. (Ollé,
2013a) Kontakt oktatási környezetben a tanulók térben és időben egyszerre
vannak jelen, (Ollé, 2013b) így együtt részesei a tanulási-tanítási folyamatnak
(Lengyel, 2007. 9.).  A tanulók többsége
nem „önszabályozó”, mivel a közoktatásból úgy kerülnek a felnőttképzésbe, hogy
a szabályozás feladata nem a saját feladatuk, hanem ezt átveszik a tanárok,
szülők. A személyes jelenléthez szoktak hozzá a tanulók, így a távoktatásban ez
már hiányzik számukra. (Ollé, 2013a) Egy távoktatás/eLearning rendszerben
elvárt, hogy ez az önszabályzás meglegyen, (Ollé, 2013a) így meg kell tanulniuk
az önálló tanulást. (Lengyel, 2007. 9.)
A folyamatszabályozás nem a
fejlesztés tárgya. Ha a fejlesztők mégis foglalkoznak vele, akkor ez csak a keretrendszerre vonatkozik. Hatékonyság szempontjából kritikus hibákhoz vezet. (Ollé,
2013a) Kontakt oktatási környezetben a tanulók térben és időben egyszerre
vannak jelen, (Ollé, 2013b) így együtt részesei a tanulási-tanítási folyamatnak
(Lengyel, 2007. 9.).  A tanulók többsége
nem „önszabályozó”, mivel a közoktatásból úgy kerülnek a felnőttképzésbe, hogy
a szabályozás feladata nem a saját feladatuk, hanem ezt átveszik a tanárok,
szülők. A személyes jelenléthez szoktak hozzá a tanulók, így a távoktatásban ez
már hiányzik számukra. (Ollé, 2013a) Egy távoktatás/eLearning rendszerben
elvárt, hogy ez az önszabályzás meglegyen, (Ollé, 2013a) így meg kell tanulniuk
az önálló tanulást. (Lengyel, 2007. 9.)
Oktatásszervezés és folyamatszabályozás
Ha kialakul egy kurzus, akkor
mindenképpen kell tartani egy ingyenes kiscsoportos próbakurzust. A résztvevők
pedig a véleményeiket, tapasztalataikat megosztva tudják segíteni a fejlesztők
munkáját. A hatékony tanulás távoktatásban nem a véletlen műve, hanem a különböző
kompetenciák kérdése.  A
folyamatszervezés alapelvei: az a jól kialakított környezet, amelyik megengedő
időben, feladatszervezésben és munkaszervezésben is, alternatívákban bővelkedő,
és sokoldalú oktatásszervezéssel megoldható. Nem túl gazdaságos, de a legeredményesebb.
Bizonyos pontok esetén rendkívül erős szabályozó kontroll legyen, vagyis
következetesnek kell lenni. Az oktatásszervezésnek különböző szakaszai vannak:
a képzés előtt, a képzés alatt és a képzés utáni szakasz.
A képzés előtti
szakaszban reálisan (vagy a piaci igényeknek megfelelően) tájékoztatni kell a
tanulókat a távoktatás és eLearning alapú oktatásról és tanulásról: praktikus
útmutató a folyamatról, különbségek kiemelése és kockázatok összefoglalása,
tanári és tanulói tapasztalatok (nem csak a pozitívak). Előzetes tanulás-módszertani
felkészítésre lenne szükség minden távoktatási kurzus megkezdése előtt, például
próbakurzus vagy gyakorlókurzus, aminek a témája semleges. Ezek után a
tanulónak adni kellene egy döntési lehetőséget, hogy részt szeretne-e venni a
kurzusban?
A képzés
alatti szakasz különböző egységekből áll: motiváció, aktivizálás, megerősítés
hármas. Mivel lehet motiválni a tanulókat? A tevékenységközpontúság vagy a
tartalom lehet motiváló. A tanár tanulásszervezési jelentősége a ráfordított
idő és a várható teljesítmény függvénye. Tanulásszervezés kérdése, hogy a
tanulók mennyire aktívak, és a „pszichés” részvételük számít, vagyis hogy
ténylegesen részese legyen a tanulási folyamatnak. A tanulásnak irányítottnak,
önállónak és önszabályozónak kell lennie. A megerősítés, visszacsatolás
érkezhet a pedagógusoktól, a környezettől, és a társaktól is. Ezek nélkül a
hatékony folyamatszabályozás nem képzelhető el. A folyamatszabályozás során a
tanuló számára adott feladat folyamat és tevékenységszabályozó funkcióval
rendelkezik. A folyamatszabályozásban nagy jelentősége van a gyakorlásnak és az
ismeretek alkalmazásának (aktivitás és tevékenység befolyásolása). Milyen didaktikai
funkciói lehetnek ezeknek a feladatoknak? Kiegészítik és elmélyítik az
ismereteket, kiterjesztik a jártasságokat és készségeket, megszilárdítják az ismereteket
és jártasságokat, fejlesztik a problémamegoldó készséget, továbbá lehetőséget
adnak az ellenőrzése, önellenőrzésre, értékelésre. A feladatok kiválasztásánál fontos,
hogy megfeleljen az elemi tartalmi egységhez tervezett célnak és a szaktárgyi
tartalomnak megfelelő legyen betartva a formai és praktikussági szempontokat. A
feladatok szerkezeti eloszlása: fejezeteket záró feladatok, önellenőrzéses
feladatok, és „beküldendő” feladatok. A képzés alatti szakaszban az
oktatásszervezésben a folyamatszabályozás igazodjon a tanuló önszabályozásához.
A tanári szerep megjelenik: a tanár a kurzus része, szerepe a szabályozás támogatása,
szükség esetén kiegészítése. A „csoportmunka egyensúly” alapelve: megegyezik a
kontakt oktatási környezetben levő tanár tanári szerepével. Fontos az
automatizált tevékenységelemzés a folyamat közben, mivel számtalan fontos
információt kaphatunk (produktív adatbányászat), ez költséges, de hatékonyabb.
Ebben és a
képzés utáni szakaszban is fontos, hogy a tanuló soha ne lépjen ki a rendszerből
úgy, hogy nem tudja mikor tér vissza, mit kell tennie ameddig nem tér vissza,
és mi lesz a folytatás. A visszacsatolás folyamatos legyen, vagyis a tanuló
kapjon rendszerszintű visszajelzéseket. A tanuló bármikor kérhessen egyéni
helyzetelemzést és a képzés végén kapjon egy összefoglaló jelentést
(kompetenciák, stb.).
Folyamatszabályozás és kockázatkezelés
A felhasználók technológiai
küzdelmeket vívnak. A tanulók többségénél aktivizálódnak a megkerülési stratégiák.
A felhasználó és a felület felelőssége („kerestem, de nem találtam”). Rendszerhasználat
fontossága – be kell bizonyítania a tanulónak, hogy tudja használni a keretrendszert.
Kényszerrendezett hozzáférésnél például a gyakorló kurzus sikeres elvégzése
után lehet csak elkezdeni a kurzust, így rendelkezik majd a tanuló rendszerhasználati
tapasztalattal (naplózásból visszakereshető, így a tevékenysége elemezhető). Fontos
egy ellenőriztetett „forró drót”, vagyis a mentorral való kapcsolattartás
ellenőrzése, aminek alapszolgáltatásként kell szerepelnie plusz költségek
nélkül. (Ollé, 2013a)
Felhasznált irodalom:
Lengyel Zsuzsanna Mária (2007): E-Learning: tanulás a világhálón
keresztül. Szakdolgozat. DE-IK. Debrecen. URL: http://bit.ly/hchdPn
Hozzáférés ideje: 2013.05.01.
Ollé János (2013a): Oktatásszervezés és tanulástámogatás, az
oktatási folyamat szabályozása. URL: http://bit.ly/11XaQ9w
Hozzáférés ideje: 2013.05.01.
Ollé János (2013b): Az oktatási környezetek tipológiája,
eLearning és távoktatás értelmezések. URL: http://bit.ly/YLjPZk Hozzáférés
ideje: 2013.05.01.
A kép forrása:
http://bit.ly/18cMNYF
A kép forrása:
http://bit.ly/18cMNYF
 
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése