2013. április 28., vasárnap

A tartalomfejlesztés alapelvei és feltételei


Az eLearning tananyagfejlesztés alapelvei nem változnak. Akkor lehet jó egy eLearning vagy távoktatási fejlesztés, ha maximálisan kihasználja az IKT lehetőségeket. Ez nem az információ digitalizálását jelenti. A technológiai környezethez módszertanában is igazodnia kell. Minden oktatási folyamatnak van egy nevelési hatásrendszere, amelyek nem szorulhatnak háttérbe, mivel nemcsak a gyerekeket kell nevelni, hanem a felnőtteket is. Különböző tanulási utakat képesnek kell lennie támogatnia, vagyis testreszabhatónak kell lennie. Az egyéni tevékenységeket a felület is képes támogatni. (Ollé, 2013) Különböző elemeket használhatunk fel vagy saját elemeket is készíthetünk.  Fontos, hogy ezek az elemek a szabványosítás miatt újra felhasználhatóak és kompatibilisek legyenek, (Lengyel, 2007. 30.) később ezeket más kurzusokba is be lehessen illeszteni. (Ollé, 2013) A megfelelő szabvány rendelkezik kooperációs képességgel, a tanuló tevékenységeinek naplózásával, újra felhasználó és a következő tulajdonságokkal: hozzáférhetőség, tartósság és megengedhetőség. (Lengyel, 2007. 30.) A legáltalánosabban elfogadott szabvány például a SCORM, amely megfelel a következő alapfeltételeknek: újrafelhasználhatóság, elérhetőség, platformfüggetlenség, és tartósság. (Antalovits, 2008. 157.)



Hogyan épül fel egy eLearning/távoktatási kurzus, tartalom?
Alapvető elemi egységekből áll. Minél inkább elemi egységekre bonthatók a tartalmak, annál inkább lehetőség van arra, hogy moduláris szerkezetben épüljön fel és az egyéni tanulási lehetőségeket támogassa. Olyan elemi részekből áll, amely önmagában is értelmes és felhasználható elem. Ezek az elemek tovább már nem oszthatóak további tananyagelemekre és rájuk jellemző metaadatokkal (kiegészítő, leíró információkkal) rendelkeznek, mint például a szerző, cím, típus, tárgy, kulcsszó, stb.

Hogyan lehet megkülönböztetni a különböző tananyagformátumokat?
Nem minőségi különbségek vannak a tananyagformátumok között. Gyakorlatilag mindent lehet fejleszteni tananyagformátumba. A megfelelő tananyag elkészítéséhez minden tananyagformátumot ismernünk kell, hogy ki tudjuk választani a számunkra leghatékonyabbat. Melyek ezek? Az ebook viszonylag passzív információhordozón jelenik meg. Önmagában nem elegendő és nem jelent eLearning/távoktatási tananyagot. Az interaktív ebook formátum nem az eszköznek interaktív, hanem különböző hivatkozásokat építhetünk be, amelyek online környezetekre mutatnak. Ezek egy-egy feladatot, kérdést is rejthetnek maguk mögött. Minden olyan dolog interaktív ebooknak számít, ahol online kapcsolódási pontot találunk, ahol feladatot adunk, ahol tevékenykedünk, stb., vagyis célzott feladatokkal teszi interaktívvá a tanulási folyamatát az egyénnek. Forrásoknak, elektronikus tartalmaknak tevékenységekkel történő összekötése van, vagyis ezek az ún. elektronikus tananyagok. Van egy környezet, egy kurzusfelület, ahova különböző médiatartalmak, különböző elektronikus oktatási tartalmak egymást követően megjelennek, amelyeket tevékenységmodulok kapcsolnak össze vagy egészítenek ki. Ilyen például a Moodle. Az interaktív elektronikus tananyag a következő tananyagformátum. Vannak olyan tevékenységmodulok, amelyek a felhasználó tevékenységét irányítják. Az interaktív, elektronikus tananyagnál olyan feladatmodulok vannak, amelyek a felhasználónak interakciója van, és megjelenik a tanári segítség is (zárt, nyílt). A szabvány szerint fejlesztett tananyag (általában SCORM) az interaktív elemeket, gyakorlást, feladatokat, tanulást segítő mozdulatokat, tevékenységeket is szabályozzák. Ezek egy kész, komplex egységet adnak. Nemcsak a tartalom jelenik meg, hanem vannak interaktív feladatai is (például elolvas valamit, megnéz egy kisfilmet, néhány kérdésre válaszol, stb.) és mindez egy szabványcsomagban jelenik meg. Az önszabályozó tanulást segíti inkább tanári jelenlét nélkül. A nyílt forrású elektronikus tananyagnál a résztvevők is formálják az oktatási tartalmat. A tanulási feladat, hogy a tartalommal foglalkozzunk. Közösen formáljuk a tananyagot.

Tananyagformátumok forrásának gyakorlati példái
A gyakorlati fejlesztő munka során a keretrendszer arról szól, hogy előzetesen jól megfogalmazott célok segítségével fejlesztett tananyag készül, ez a rendszer része vagy kiegészítés. Saját digitalizált tartalmakat osztunk meg vagy a kontakt oktatás produktumai. Olyan tartalmak is lehetnek, amelyek nem saját, bevont digitalizált tartalmak. Általánosságban elmondható, hogy az interneten található tananyagok között is van számunkra megfelelő, hiteles és értékes. A közösen szerkesztett, létrehozott digitális tartalom azt jelenti, hogy maguk a résztvevők is hoznak létre tananyagot. Az eLearning tananyag építőkövei több elemből állnak. A szövegek lehetnek a tartalomhoz kapcsolódó szövegek, vagyis primer – tényleges oktatási tartalomhoz kapcsolódó szövegek - vagy a tananyag működését, felhasználását támogató szövegek, vagyis secunder szövegek – támogatják a távoktatási környezet használatát. Secunder szövegnek mindenképpen lennie kell, mert ezzel tudjuk irányítani a felhasználót és ez fontos a tanulás hatékonysága szempontjából. Ilyenek például az értékelő, visszajelző, motiváló szövegek, használati utasítás, tartalomjegyzék, bevezetők, összefoglalók, stb. A médiaelemek lehetnek: állóképek (fénykép, illusztrációk, ábrák, grafikonok), animációk (interaktivitás: folyamatot és eseményt bemutató elemek), mozgóképek (mozgófilm, rajzfilm, hangos képsorozat) és akusztikus információk (beszéd, zörej, hangeffektusok). Építőkövei lehetnek még kép, hang, multimédia, interaktív elemek, feladatok és gyűjtemények.

A digitális taneszközök akkreditációs minősítési tényezői
A tananyagnak a jelenleg érvényes szabályozási rend alapján három nagy kritériumrendszernek kell megfelelnie. A tudományos minősítés, amikor a tartalom szakmai hitelessége, pontossága, szemlélete, a tartalom strukturáltsága és a szakmai tartalom naprakészsége megfelel-e. Ez nem piaci alapon történik, hanem alkalmas-e, hogy oktatási célra felhasználják. A technológiai minősítés, hogy jól definiált-e a működési környezet, megvan a funkcionalitása, felhasználóbarát-e, használható-e, az információbiztonsági szempontokat nem sért, megfelel-e a szabványoknak, elérhető, hozzáférhető, kompatibilis technológiát használ, stb. A felhasználhatóságot vizsgálja. A pedagógiai minősítés vizsgálata esetén az ismeretek megértése, tanulása, az ismeretek alkalmazását biztosító műveletek tanulása, problémák, problémahelyzetek elemzése és megoldásuk alkalmazása, a tanulás módszereinek és a gondolkodási eljárások tanulása, szociális viszonyulások, magatartásformák tanulása, nemzeti, etnikai, vallási közösségek szerepe, nyelvhelyesség, helyesírás és a tananyag pedagógiai rendszerbe ágyazódása. A piaci ígérteket nem veszik figyelembe.

Az eLearning projekt fejlesztésnek egyik legfontosabb feladata az előkészítés, ami tartalmazza a szükségletelemzést, a költségelemzést és a feltételeket is elemezni kell. Az első lépés mindig a tervezés (projektterv), majd a tananyagfejlesztés, végül az üzemeltetés folyamata. Az előkészítési szakaszhoz tartozik a pedagógiai megvalósíthatóság (célok elérése), a bevezetés és üzemeltetés (tutoriál támogatás). Fontos, hogy milyen előismeretekkel rendelkeznek a felhasználók, tehát figyelembe kell venni a célcsoportot, a tanulási szituáció sajátosságait, a pedagógiai célokat és az ismeretanyag sajátosságait (multimédiás elemek, animációk, stb.). A kurzustervezés folyamata során pedagógiai szempontból meg kell vizsgálni a célcsoportot és a tanulókat, a nevelési-oktatási célokat, az oktatási módszereket, a tanulásszervezést, tanulásmódszertant, az oktatási tartalmat, a tanítási-tanulási környezetet és az értékelési folyamat tervezését. (Ollé, 2013)

Tehát az eLearning alapú tartalomfejlesztéshez szükséges egy tanulást és tartalmat menedzselő rendszer, amely rendszerezi a különböző moduláris elemeket (tanterv, kurzus, fejezet, téma és tartalmi moduláris egység) továbbá egy web szerver, tanulási keretrendszer, média szerver és multimédiás tananyagok szerkesztését segítő programok. A fejlesztő csapat tagjai különböző feladatokat látnak el, általában: szakértő, forgatókönyvíró, szerkesztő, tananyagelem-gyártó, olvasó szerkesztő, lektor, tördelő szerkesztő, arculattervező, tesztelő, stb. Egy tag betölthet több szerepet is. (Antalovits, 2008. 157.)


Felhasznált irodalom:

Dr. Antalovits Miklós (2008): Az eLearning alapú oktatói kompetenciák. Tanártovábbképzési füzetek. Távoktatás és eLearning a felnőttképzésben. Budapest URL: http://bit.ly/16ozRhm Hozzáférés ideje: 2013.03.10

Lengyel Zsuzsanna Mária (2007): E-learning: tanulás a világhálón keresztül. Szakdolgozat. DE-IK. URL: http://bit.ly/hchdPn Hozzáférés ideje: 2013.04.28.

Ollé János (2013): Kurzustervezés és kurzusfejlesztés, a tartalomfejlesztés folyamata. URL: http://bit.ly/WBWOvO Hozzáférés ideje: 2013.04.28.

A kép forrása:

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése