2013. február 24., vasárnap

Távoktatás és eLearning értelmezések


Mi az eLearning?
Az interneten az eLearning szóra rákeresve több, mint 134000000 találatot kapunk. Az eLearningnek vagy elektronikus tanulásnak számos meghatározása van, egyelőre általános elfogadott definíció nem létezik. A legtágabb értelmezés az EU definíciója: „az eLearning a korszerű multimédia-technológiák és az internet alkalmazása az oktatás minőségének javítása érdekében, elősegítve a forrásokhoz való hozzáférést, az információcserét és az együttműködést.” (Papp, 2005) A jelenlegi legszűkebben használt definíció szerint: „számítógéppel, illetve információs-kommunikációs technikával (IKT) támogatott tanulást jelent”. (Lengyel, 2007. 21.)  Az eLearning nem egyenlő a távoktatással, de nem zárják ki egymást. (Ollé, 2013a) Az elektronikus tanulást befolyásolja a cél és csak egy területe az elektronikus távoktatás.

Az Learning felhasználási területei:
  • oktatási, képzési forma: „teljesen önálló képzési rendszer”. Például: önállóan működő virtuális egyetemek
  • oktatási eszköz: oktatási céllal készül. Irányított jelenléti képzésbe vagy egyéni tanulásba használható fel.
  • önképzési mód: „az önképzés informális és non formális módja, eszköze”. Célja: „az önként vállalt egyéni tájékozódás, kutatás, tanulás. Az eszközök nem oktatási/képzési céllal készülnek.” (Kovács, 2010)
Szinkron képzésnél térben és időben egyszerre vagyunk jelen, ezzel szemben az aszinkron képzés idő- és térfüggetlen. (Lengyel, 2007. 22) Komenczi Bertalan szerint az eLearning a számítógéppel segített tanulásból, online, web alapú tanulásból és a távoktatásból alakult ki. (Ollé, 2013b)

Oktatási környezetek

Melyik oktatási környezetet használjuk? Mindegyiknek vannak előnyei és hátrányai.
Az oktatási környezet függ az adott oktatási folyamattól, céltól, szereplőktől, tartalomtól, tanártól, tanulótól és módszertől. Az öncélú oktatási környezetek felhasználása nem jó, mert egyszerűbben is megoldható. Az oktatási környezetek tipológiája nagy múltra nem tekint vissza gyors fejlődése miatt. Oktatási megközelítésből tekintünk rá a folyamatra. (Ollé, 2013a)

Kontakt oktatási környezet
Hagyományos hálózat nélküli iskolai környezet, ahol a tanulók térben és időben egyszerre vannak jelen, betartják a különböző viselkedési szabályokat külön figyelmeztetés nélkül (Ollé, 2013a) és hozzáférnek a tanuláshoz szükséges információforrásokhoz (például: könyvek), így a személyesség kerül a középpontba. (Szegediné, 2010. 383.)



Hálózattal támogatott kontakt oktatási környezet
A kontakt oktatási környezet hálózattal való kiegészítése. (Molnár, 2008. 61.) Ennél az oktatási környezetnél a tanulás kerül a középpontba. A legfontosabb a megfelelő módszer kiválasztása, az időszerű, interaktív és kreatív tananyag, ami „innovatív gondolkodásra” motivál, továbbá a tanár megfelelő felkészültsége, amivel motiválni tudja a tanulókat.(Szegediné, 2010. 387-388.) Azonos tér, nagyrészt szinkron kommunikáció van. Külső és belső hálózati kapcsolat is van (jöhetnek és mehetnek is az oktatási tartalmak). Szokatlan kommunikációs helyzet, a technológia konzerválja az oktatási kultúrát és gyakorlatot. Például: ha csak a pedagógus használja az interaktív táblát (passzív tábla). A tanóra akkor lesz interaktív, ha például megnézünk egy Youtube-videót, majd elemezzük, blogbejegyzést írunk róla vagy a Twittert használjuk, stb. Nem technológia kérdése, hanem a szemléletmód megváltozása. Részben naplózható kommunikációs tevékenység, mivel a hálózat használatával lehetőség van archiválásra. Az oktatási környezet nyitott(á) tehető, de napjainkban az esetek többségében ez zárt. (Ollé, 2013a)

Online oktatási környezet
Olyan oktatási környezet, ahol tanítási-tanulási folyamat zajlik. Portálrendszer, keretrendszer, (webes) alkalmazások rendszere, ami meghatározza az online tanulási környezetet, továbbá Web 2.0 eszközökből is állhat. Nem feltétlenül eLearning rendszer. Kiindulási alap lehet egy tartalomforrás is. Időben jellemzően aszinkron kommunikáció, esetleges irányított szinkron kommunikáció. Kontakt tevékenység helyett hang vagy mozgókép kommunikáció, például videó-konferencián keresztül lépünk kapcsolatba egymással (információ-megosztás és hozzáférhetőség), így fokozva a személyességet, mivel sokan úgy vélik, hogy az online környezet személytelen, de ez csak egy tévképzet. Térfüggetlen, de hátránya, illetve technológiai kockázata, hogy hálózati kapcsolathoz kötött. Interaktív, teljes mértékben naplózható, így a digitális lábnyomok alapján minden visszakereshető. Általában több tartalom naplózódik, mint amennyit utólag visszakeresnek. Például a Facebookon rengeteg tartalmat megosztanak az emberek, amik naplózódnak, így később is hozzáférhetőek lesznek, de az esetek többségében senki nem keresi vissza őket. Egyéni (nem feltétlenül, mert lehet csoportmunka) vagy közösségi oktatásszervezés. (Ollé, 2013a)

Virtuális oktatási környezet
Ebben a virtuális oktatási környezetben mi magunk és a környezet is 3D-s formában jelenik meg, például Second Life. A kommunikáció általában szinkron kommunikáció: időben egyszerre ott kell lenni, de térfüggetlen. Teljes multimédiahasználatú (webböngészők, filmnézés, zenehallgatás, fogalomtérkép szerkesztése, stb.) és a környezet testreszabható (interaktív környezet). Itt a csoportos oktatásszervezés az elterjedt. Szemléletesség: nagy interaktív audio-vizuális élmény és tevékenység alapú szimuláció (részei vagyunk a környezetnek, tárgyakat hozhatunk létre, stb.). Nem lehet passzívnak lenni, hanem az aktivitás a természetes. Szimulációnál a tér használata szabad, vagyis tetszőlegesen alakítható. (Ollé, 2013a)

Hibrid oktatási környezet
A fenti tanulási környezetek kombinációja az oktatási folyamat részében vagy egészében. Időben egyszerre is lehet kombinálni. Oktatási feladatokra, oktatásszervezésre orientált kombinációk: képzés, kurzus létrehozásánál nem a technológia az elsődleges. Oktatási célhoz választunk oktatási környezetet, ennek a menete: oktatási cél, kompetenciák fejlesztése, majd hibrid oktatási környezet összeállítása (hatékonyság szempontjából jobb). (Ollé, 2013a)

Az oktatási környezetek konkrét fogalmakhoz való kötése

Blended learning
Kontakt oktatási környezet, hálózattal támogatott kontakt oktatási környezet és online oktatási környezet együttes használatát jelenti (kevert oktatás), az arány változó. A folyamat egy része térben és időben nem szinkron. Az online tevékenység az adott tanulási folyamatot hatékonyabbá teszi. A nem kontakt tevékenység célzott és tervezett, a folyamat része, tehát nem véletlen, nem ami kimarad, stb. Az adott tanulási folyamatot hatékonyabb megoldani. A tanulási feladattól és céltól függ mindig. (Ollé, 2013a)

eLearning
Az esetek többségében hálózattal támogatott és online oktatási környezet együttes használatát jelenti. Vitatott fogalom: nincs szakmai konszenzus, de magyar megfelelője például: IKT, oktatás-informatika, számítógéppel segített tanulás. Nehéz a terület határait definiálni. Szinkron és nem szinkron tevékenység, illetve kommunikáció ugyanúgy előfordulhat. Tartalom és tevékenységközpontú szemlélet: minden a tartalom köré helyeződik, vagy a tevékenység van a középpontban. Pozitív elvárások tévképzeteinek a területe. (Ollé, 2013a)

Virtuális oktatás
Környezethez kötött.

Távoktatás
Online oktatási környezet, virtuális oktatási környezet és hibrid oktatási környezet együttes használatát jelenti. Az oktatási folyamat jelentős részében online (sem térben, sem időben nem vagyunk együtt) vagy virtuális környezetben zajlik az oktatás. Vannak olyan távoktatási képzések, ahol néha találkoznak offline a résztvevők, vagyis nem zárja ki a személyes találkozást. Alapvetően az egyén vagy a csoport tanulási környezetére épít. Közvetett folyamatszabályozás (nincs kontroll az egyéni tanulási tevékenységre), tartalom és tevékenységközpontú modell. Negatív előítéletek tévképzeteinek a területe. (Ollé, 2013a)

Mindannyian tapasztalhatjuk, hogy rohamosan fejlődnek az információs társadalom csúcstechnológiai alapjai. Ugrásszerűen nőtt a személyi számítógépet és az internet-használók száma. Egyetlen eszköznek sem volt ekkora hatása életünkre, a kapcsolatainkra, a munkánkra, a világgazdaságra (Tanenbaum, 2004. 21.) és a tanítás-tanulás folyamatára. Az eLearning nemcsak a blended learningbe épül be, hanem a távoktatásba is. „Ezek a tanulási formák, bár látszólag szabadságot, rugalmasságot adnak a tanulóknak a tanulásban, valójában azonban szabályosságot, rendet, pontosságot, szervezettséget igényelnek.” (Miskolczi, 2010. 12.)


Felhasznált irodalom

Dr. Kovács Ilma (2010): Az elektronikus tanulás egyre változatosabbá válik. Magyar Művelődési Intézet és Képzőművészeti Lektorátus folyóirata. 32-34. URL: http://epa.niif.hu/01300/01306/00108/pdf/EPA01306_Szin_2010_15_06.pdf Hozzáférés ideje: 2013.02.23.

Lengyel Zsuzsanna Mária (2007): E-learning: tanulás a világhálón keresztül. DE-IK. Szakdolgozat. Debrecen. URL: http://bit.ly/hchdPn Hozzáférés ideje: 2013.02.24.

Dr. Miskolczi Ildikó (2010): Tanulás vagy eTanulás? – Oktatásmódszertan a XXI. században. Szolnoki Tudományos Közlemények XIV. URL: http://bit.ly/Yr6fwa Hozzáférés ideje: 2013.02.24

Molnár György (2008): IKT eszközök. HEFOP 3.5.1. „Korszerű felnőttképzési módszerek kidolgozása és alkalmazása”. Távoktatás és eLearning a felnőttoktatásban. Budapest.

Dr. Ollé János (2013a): Az oktatási környezetek tipológiája, eLearning és távoktatás értelmezések. URL: http://bit.ly/YLjPZk Hozzáférés ideje: 2013.02.20.

Dr. Ollé János (2013b): Az oktatási környezetek tipológiája, eLearning és távoktatás értelmezések. URL: http://slidesha.re/WjLezX Hozzáférés ideje: 2013.02.24.

Dr. Papp Lajos szerk.(2005): Az e-learning a felnőttképzésben (trendek, perspektívák, európai környezet). Felnőttképzési Kutatási Füzetek, NFI, Budapest. URL: http://bit.ly/15E0xKX Hozzáférés ideje: 2013.02.20.

Szegediné Lengyel Piroska (2010): Hatékony virtuális oktatás a pedagógia és didaktika szemszögéből. Hadmérnök, V. évfolyam, 2. szám.

Tanenbaum (2004): Számítógép-hálózatok. Panem Könyvkiadó Kft., Budapest

A képek forrásai

3 megjegyzés:

  1. Azt hiszem ennél teljesebb összefoglalót nem lehet írni. Köszönjük!

    VálaszTörlés
  2. Köszönjük, leülhetsz , ötös :)

    VálaszTörlés
  3. Köszönöm szépen! Nem tökéletes az összefoglaló, vannak benne hiányosságok, de a következő jobb lesz. :) Szombaton megyek a Kaptárba...

    VálaszTörlés