2013. március 9., szombat

Egy az egyben

Ollé tanár úr a 2. hét előadásában beszélt arról, hogy mindig sokkal nagyobb hír az, hogy valaki súlyos ártalmakat szenvedett el a számítógép használat során, mint az, hogy célszerűen használta azt. A bejegyzést ennek az elvnek a szemléltetésével kezdem, és még csak nem is a bulvármédiából veszem a példát.
A mashable oldalán a következő címmel írtak egy posztot: A tanárok 73 %-a használ mobil telefont az osztálytermi tevékenységekhez. Az eredeti hír a pewinternet oldalán jelent meg ezzel a címmel: Hogyan használják a tanárok a technológiát otthon és az osztályteremben.
Ha ezt a két linket látod, te melyikre kattintanál először?
A mashable a kutatási összefoglalóból kiragadott címnek egy mondatot, amit nem egy az egyben közölt, és még azon is csavart egyet és pontatlanul idézte. Eredetileg ez a mondat így néz ki: "Mobile technology has become central to the learning process, with 73% of AP and NWP teachers saying that they and/or their students use their cell phones in the classroom or to complete assignments."
Rögtön látszik, hogy a mondat hatásvadász egyszerűsítését használták. A következő nem elhanyagolható részeket hagyták ki:
  • Nem reprezentatív mintán készült a felmérés, hanem valamilyen szempontból speciális tanárok körében: AP-Advanced Placement, NWP-National Writing Project.
  • A mobil eszközöket tanárok vagy tanulók használták.
  • Nem csak osztályban használták, hanem az osztályban vagy feladatok megoldásához.
Egyébként a 108 oldalas kutatási jelentés 72. oldalán a Q13-nál olvasható, hogy pontosan miről is van szó. (Én sem olvastam végig, de a diagramok is sokat elárulnak. ;-)
Ugyanezek a problémáim, amikor egy idióta (és akkor még eufemisztikus vagyok) riporter beszél oktatási kérdésekről, és azt a látszatot próbálja kelteni, hogy tudja miről van szó. A féligazságokkal pedig sokakat megtéveszt. :(

(Innentől új műfaj kezdődik. Én interaktív posztnak fogom nevezni. Lehet, hogy létezik, de én még nem találkoztam vele. Az alábbiakban beillesztettem 3 képet, a forrásukat is megadtam. Ezek kapcsán még tudok írni néhány gondolatot. Hogy ezt megteszem-e az az olvasók véleményén múlik. Vagyis kommenetben írjátok le, hogy melyikkel/melyekkel kapcsolatban folytassam a posztot! Úgy gondolom, ha egyikre sincs igény, akkor is kinyerhető értelmes információ a bejegyzésből. Befejezzem itt vagy folytassam?)


1. ábra A kutatási jelentés 35. oldala.


A computer/laptop cart -számítógép/laptop tároló kocsi, töltőkocsi. (Tolvaj Ákos közlése alapján.)




2. ábra M-learning, avagy lehetőségek okostelefonok használatára.
Training Delivery= tartalomszolgáltatás. Itt nyilván a tartalomszolgáltatás igénybevételét jelenti.

Mint arról az előadásból értesülhettünk az m-learning a Jetihez hasonlatos. Először nézzük meg, hogy milyenek a Jeti körvonalai manapság, majd a végén bemutatom, hogy milyen lesz a Jeti, ha tényleg létezni fog. 
A 2. ábra jól szemléleti, hogy az okostelefonok is bevonhatók a tanulási folyamatba. A mobiltelefon szerintem sem a legalkalmasabb eszköz a mobil tanulás megvalósítására, bár vannak előnyös tulajdonságai. Valóban térfüggetlen (bár nem térerő független :) a használata, mert kis mérete miatt bárhol velünk lehet, és velünk is van.  Az mlearnig eszközrendszerét azonban érdemes ennél bővebben értelmezni, mert a legfontosabb tényezője a mobilitás. Ennek megfelelően a laptopok, tabletek is a mobil tanulás eszközeit jelentik. Egyúttal alkalmasabbak a tanulási folyamat támogatására. Ezekhez kapcsolható nemzetközi trend a BYOD (Bring Your Own Device), másnéven BYOT (Bring Your Own Technology), magyarul HASE (Hozd A Saját Eszközöd). Sőt ezen a ponton rögtön kapcsolódhatunk a személyes tanulási környezethez (PLE-Personal Learning Environment) is, mert ezek a mobil eszközök alkalmasak ennek megteremtésére.
Aki tanulóként magával viszi laptopját az iskolába az egyben az elektronikus értelemben vett, megszokott tanulási környezetét is kezébe ügyében tudhatja.
A tanárok esetében is rendkívül hasznos, ha a személyes tanítási környezetüket mobil eszközeiken tudják óráról órára magukkal vinni. Ez a fajta HASE a mi iskolánkban már meg is valósult. Minden pedagógusnak van saját használatú (többnyire pályázati pénzből vett) laptopja. Az iskola egész területén van Wifi kapcsolódási lehetőség. A tantermek többségében van aktívtábla, vagy projektor fehértáblával.
Az igazi mlearning eszköz azonban a JEE lesz. Még a szabadalni hivatalban nem védettem le. Ha valaki megteszi, akkor egy kicsit nekem is csepegtessen a jogdíjakból! :) Köszi.
JEE azaz Jeti EszközEgyüttes, hogy a külföldi piacokon is ütőképes legyen angolul Jeti Enhanced Equipment lesz a neve. 
Hogy néz ki a JEE? Egy meglévő technológiákból  mashupolt (de szép ez hunglish :) A5 méretű kinyitható eszköz. Kinyitás után a bal oldala e-book olvasó, a jobb oldala érintőképernyő (balkezeseknek fordítva). Alkatrészeit a távol-keltről szerezzük be, mint a nagyok, és természetesen Magyarországon gyártják. Az e-book olvasó kíméli a tanulók szemét, ha hosszabb szövegeket kell olvasni, és a szöveghez tartozó illusztrációk (kép, grafikon, mozgókép) a jó felbontású érintőképernyőn jelennek meg. Kivitelét tekintve ultra vékony, extra erősségű akkumulátorral, olyan processzorral és videomegjelenítővel, ami lehetővé teszi virtuális oktatási környezetek használatát is. A JEE-vel jó minőségben lehet felvenni képet, hangot, videót. Ezeket szerkeszthetjük is.
Iskolába lépéskor nem ingyenes könyvet, hanem JEE-t kap minden gyerek. Erre tudják letölteni a tanuláshoz szükséges tartalmakat, és kialakíthatják személyes tanulási környezetüket. Ezzel megvalósul az egy az egyben eszközhasználati elv is.
Azt hiszitek, hogy mindez teljes képtelenség?
Akkor olvassátok el következő mondatot, amiben megfogalmazott állítás igazságtartalma még egy évtizedet sem bírt ki.
„Nincs semmi ok, amiért bárki is számítógépet akarna vásárolni az otthonába (Ken Oison, a Digital Equipment Corporation alapítója és igazgatója, 1977)" (Komenczi, 2009. 75.o.)
Már most is lehet kezdetleges JEE-t buherálni. Nem kell hozzá más, mint mondjuk egy Kindle és egy iPad. Ezeket szigetelőszalaggal ügyesen egymáshoz rögzítjük és már kész is van a JEE. Sajnos nekem nincs sem Kindle, sem iPad a birtokomban, viszont van szigetelőszalagom. :)

3. ábra A legjobb gyakorlatok az elearning új trendjeiben (21. oldal).



Felhasznált irodalom:
Dr. Ollé János (2013): Eszközrendszerek és oktatási kultúra. URL: http://bit.ly/YCVAwD Hozzáférés ideje: 2013.03.10.
Komenczi Bertalan (2009): Elektronikus tanulási környezetek Gondolat Kiadó, Budapest
Legjobb gyakorlat az e-learning új trendjeiben. 
Készítette a Coedu Távoktatási Kft. Budapest, 2008.  Letöltés ideje: 2013.03.09.
How Teachers Are Using Technology at Home and in Their Classrooms Letöltés ideje: 2013.03.10.




4 megjegyzés:

  1. Kedves Gábor! Engem a másodikként felvetett témád, vagyis az M-learning bővebb kifejtése érdekelne.

    A címválasztással kapcsolatban az a véleményem, hogy fontos, hogy szellemes, lényegretörő, figyelemfelkeltő címet használjunk, azonban engem is bosszant, ha ezt a címadó nem tudja megtenni a valóság elferdítése ("csavarás") nélkül.

    VálaszTörlés
  2. Az mLearning-ről szóló írásodra lennék én is kíváncsi, mivel sok cikk szól arról, hogy a jövőben minden tanulás mobil tanulás és tantermi kiegészítő eszköz lesz. Ha az ember belegondol, akkor el tudja képzelni, viszont sok ellenérv is van, miszerint attól, hogy valamilyen információ a rendelkezésünkre áll bárhol és bármikor, attól még nem feltétlenül tanuljuk azt meg.

    VálaszTörlés
  3. Ha már a második, akkor elé egy zseniális fricska - tudom Gábor már ismeri, de a többieknek talán új lesz: http://www.osztalyfonok.hu/cikk.php?id=1035

    VálaszTörlés
  4. Egy kis kitekintés. Hogyan állnak az észtek az m-tanulás bevezetésével?
    Az alábbi oldalon a teljes tanulmány elérhető, angol nyelven.
    http://bit.ly/ZMHiK6
    Válaszút-előtt:-A-mobil-tanulás-és-a-felhőalapú-számítástechnika-az-észt-iskolákban
    "Ez az írás azt tanulmányozza, hogy miként hatnak az észt iskolarendszerben a mobil tanulás megvalósításáért tett erőfeszítések; e folyamat az elmúlt években sok vitát váltott ki. Az eredmények arról tanúskodnak, hogy a diákok, az iskolai vezetők és a munkatársak különbözőképpen viszonyulnak hozzá: habár valamennyien rendelkeznek szinte minden szükséges eszközzel és képességgel, a tanároknál csaknem teljes mértékben hiányzik a motiváció a mobil tanulás támogatásához."
    Az alábbi néhány gondolatot én emeltem ki a tanulmány diszkussziójából:
    Nagymértékű digitális megosztottságot tapasztaltunk a tanárok és tanulók között.
    Nagyon sok pedagógus teljesen ellenzi a mobil eszközök iskolai használatát.
    Kétféle bevezetési módszert alkalmaznak.
    Botom-up: azzal kezdik, hogy a tanulóknak megengedik a mobil eszközök használatát.
    Top-down: képezik a tanárokat, eszközöket biztosítanak.
    Még a fiatalabb pedagógusok sem igazán örülnek az új technológia bevezetésének.
    A tanárok 55 %-a érzi úgy, hogy tenni kellene valamit, de csak a 31 % tesz is valójában.
    Emögött valószínűleg egy komoly probléma húzódik meg, mégpedig, hogy a tanárok túlhajszoltak, alulfizetettek és alacsony a társadalmi státuszuk. (Miért olyan ismerős ez nekem? :)
    Néhány javaslat a megoldásra:
    - a tanártovábbképzések mielőbbi újjászervezése,
    - megfelelő szabályozás biztosítása,
    - az innovatív iskolák jó gyakorlatainak elismerése,
    - a szülőket és diákokat partnerként kellene bevonni az oktatási folyamatba, hogy szaktanácsot és anyagi támogatást kapjanak az eszközök vásárlásához és fenntartásához.
    - az Oktatási Minisztérium támogassa a nyitott oktatási tartalmak és e-tankönyvek fejlesztését.

    VálaszTörlés