Az információs
társadalom hatására a pedagógus szerepe átalakulóban van. Számtalan társadalmi
nézet van, például a szigorú, de igazságos tanár a jó tanár vagy az összes
pozitív emberi tulajdonsággal rendelkezik (jó fej). Léteznek olyan weboldalak,
ahol az egyetemi oktatókat értékelni lehet különböző szempontok szerint és
rövid véleményt is lehet írni, ilyen például a Markmyprofessor. Itt általában
szubjektív döntések alapján ítélik meg a pedagógust. A közvélemény szerint
tanárnak születni kell, de ez nem így van, mert ez egy tanulható,
professzionális szakma. A médiában a tanárokról pozitív dolgok ritkábban
hangzanak el. A médiában csak az hír, ha valami negatív dolog történt. Pozitív
eseményekről csak nagyon ritkán számolnak be. (Ollé, 2013a) A diákoknak, a
kollégáknak, az intézménynek, a szülőknek és a társadalomnak is különbözőek az
elvárásaik és a szerepértelmezéseik a tanárokról. A különböző értelmezések a
pedagógus szerepéről kitérnek az osztályteremre, az iskolára, az iskolán
kívülre és a társadalmi helyzetre is. Az IKT eszközök megjelenése és beépülése
az oktatási-nevelési folyamatba „nem elégséges, de mindenképpen szükséges
feltétele annak, hogy a pedagógusok módszertani kultúrája terén meginduljon a
változás.” Az osztálytermekben a pedagógus mellett az internet is megjelenik
tudás- és információforrásként, (Lévai, 2013. 77-80)
ugyanakkor nagyobb
figyelmet kell fordítani arra, hogy a diákok alapműveltségét, kritikus
gondolkodását is fejlesszék, mert a tapasztalatok azt mutatják, hogy ezek nem
megfelelő fejlettségűek ahhoz, hogy a valódi, hasznos, lényeges információkat
szelektálni tudják, és egy-egy probléma mélyebb vizsgálatára, rendszerbe
foglalására is képesek legyenek. (Tari, 2011. 315-322)
A pedagógusszerep átalakulása függ:
- a tanárnak újra kell terveznie, hogy a tanítás során milyen eszközöket, tananyagokat használ, mert néhány tananyag elavulttá válhat
- értékelési módszerek változása: információgyűjtő- és értékelő programok segítségével gyors, azonnali lesz a visszacsatolás (Lévai, 2013, 80)
- a tanároknak mentoráló, támogató szerepük van, mivel a tudáshoz való hozzáférés biztosítása, továbbá a „kritikus gondolkodás fejlesztése, információs műveltség megalapozása és az együttműködési készségek fejlesztése a feladatuk”
- olyan készségeket, képességeket kell átadni a tanulóknak, amelyek megfelelnek az információs társadalom igényeinek és elvárásainak (Lévai, 2013, 80-81; Ollé, 2013a)
A társadalmi elvárásoknak csak az innovatív, önfejlesztő
képességgel rendelkező és az egész életen át tartó tanulásra motivált tanárok
felelnek meg. Milyen kompetenciákkal kell rendelkeznie egy pedagógusnak?
Különböző hazai és nemzetközi tanári modellek és sztenderdek léteznek:
-
Falus Iván és munkacsoportja (ELTE-PPK, 2006): tanári
kompetencialista
1. „A tanuló személyiségfejlesztése
2. Tanuló csoportok, közösségek
alakulásának segítése, fejlesztése
3. Szaktudományi, szaktárgyi és
tantervi tudás integrálása
4. A pedagógiai folyamat tervezése
5. A tanulási folyamat szervezése és
irányítása
6. A pedagógiai folyamatok és a
tanulók személyiségfejlődésének folyamatos értékelése
7. Szakmai együttműködés és
kommunikáció
8. Elkötelezettség és
felelősségvállalás a szakmai fejlődésért” (Lévai, 2013, 84)
-
ISTE 2000 (International Society for Technology
in Education) kompetencialista
1. „a tanárok mutassák meg, hogy ismerik a technológiai fogalmakat és
az ide kapcsolódó tevékenységeket, műveleteket
2. a tanárok tervezzenek technológia által
támogatott hatékony tanulási környezeteket, legyenek képesek ezek
menedzselésére
3. a tanárok a tervezés során dolgozzanak ki olyan
módszereket és stratégiákat, amelyekben a technológiát felhasználják a tanulók
tanulásának növelése és eredményessége érdekében
4. a tanárok alkalmazzanak technológiai
megoldásokat a hatékony értékelés érdekében
5. a tanárok a produktivitás és a professzionális
gyakorlat érdekében, a kommunikáció és az együttműködés növelésére használjanak
megfelelő technikát
6. a tanárok értsék meg és alkalmazzák a
gyakorlatban a technika használatának társadalmi, etikai, jogi aspektusból
adódó tanulságokat és következményeket”
-
ISTE 2008 kompetencialista
1. „a tanulók tanulásának és kreativitásának
inspirálása és facilitálása
2. a tanulók tanulási tapasztalatainak tervezése és
fejlesztése, értékelés
3. modellezik és mutatják a digitális korszak munka
és tanulási folyamatait
4. digitális állampolgárság és felelősség
támogatása és modellezése - formálódó digitális kultúra megértése és ennek
megfelelő magatartás
5. legyenek részesei a szakmai fejlődésnek (LLL)
iskolai és szakmai közösség támogatása, eszközök és források hatékony
felhasználása”
A két ISTE kompetencialista közti
különbség szembetűnő: a 2000-ben kiadott középpontjában a technológia áll, míg
a 2008-ban ez már eltűnik és helyébe a szakmai professzió kerül. (Ollé, 2013a)
eLearning
környezetben is fontos a tanári szerepértelmezés. A tanár lehet: a támogató
(tutor), aki ösztönzi és irányítja a tanulócsoport munkáját. Az egyénre szabott
tanulási folyamatot támogatja.(Ollé, 2013a) Az ösztönző (facilitátor) minden
tanulóval kapcsolatban van. Nem a tanítás a feladata, hanem az oktatási
tartalom értelmezésében és a felmerülő problémák megoldásában való
segítségnyújtás. Értékelheti a tanulók munkáját. (Lengyel, 2007. 22) Az edző
(coach) fejlesztő tanár, aki kiválasztja a megfelelő oktatási segédleteket. Az
online rendszer használatára tanítja meg a tanulókat. A tanácsadó (counsellor)
segíti kiválasztani a megfelelő kurzust a tanulóknak és a tanulási nehézségek
leküzdésében nyújt segítséget. A mentor tájékoztatja a tanulókat a
konzultációkról és arról, hogy az oktatási segédletek hol hozzáférhetőek. A
megfelelő tanulási stratégiák kialakítása. A konzulens a tanulási folyamatot
irányítja és rendszeresen ellenőrzi személyes találkozókkal.
A magyarországi tanárképzésben is
megjelennek a különböző tanári kompetenciák, amelyekkel a tanárjelölteknek
rendelkezniük kell. Az ELTE-PPK tanárképzési szakjain a „Modern eszközök a
pedagógiában” tantárgy keretében a hallgatók megtanulják beépíteni az IKT és
web 2.0 eszközöket és az internetes lehetőségeket a tanítás folyamatába. Képesek
lesznek a frontális osztálymunka helyett az újszerű eszközökhöz jobban
illeszkedő tanítási módszerek és tanulói munkaformák alkalmazására, továbbá
tartalomfejlesztésre, szakmai fejlődésben elkötelezettségre és önművelésre,
amely a munkáját segítő források folyamatos követése. A félév során különböző
feladatokat kell megoldaniuk a követelményeknek megfelelően: online tesztet
kell kitölteniük az elméleti tananyagrészből. Ki kell alakítaniuk egy online
tanulási környezetet, ahol bizonyítaniuk kell, hogy képesek önálló tartalom- és
tananyagfejlesztésre. Mikrotanítást kell tartaniuk a hallgatótársaiknak,
amelyhez a foglalkozástervet és egy önreflexiót kell írniuk. (Ollé, 2013a)
Az
intézményesült oktatás szerepe az egyén tanulásában, életvezetésében csökken. A
pedagógusoknak egy kettős életvezetés, transzparens élet kockázatát jelenti, például
két Facebook profil a személyes tér és a diákok számára. (Ollé, 2013a) A
pedagógusoknak nem csak szakmailag kell felkészültnek lenniük, hanem tudni kell
alkalmazniuk az IKT eszközöket és ezeket módszertanilag be kell építeniük az
oktatási folyamatba. Általában az „X”-generációs pedagógusoknál fordul elő,
hogy zárkózottak és elutasítóak az újdonságokkal szemben, ennek oka az eszközhasználati
tapasztalatlanság, amit gyakran a nemzedékelméletekkel indokolnak. Az időhiány
is egy ilyen indok, de az elkészített produktumok később is módosíthatók,
szerkeszthetők és akár még szakmai segítséget is kaphatunk online. A későbbiek
során, amikor ezeknek a pedagógusoknak beleépül a mindennapjaiba, akkor lesz
érdemes megkeresni az első digitális lábnyomaikat és így az jön létre az egész
életen át tartó tanulás. (Lévai, 2013. 87-88)
Felhasznált irodalom
Lengyel Zsuzsanna Mária (2007):
E-learning tanulás a világhálón keresztül. Szakdolgozat. DE-IK. URL: http://bit.ly/hchdPn Hozzáférés ideje:
2013.03.28.
Ollé János (2013a): Tanítás és
tanárszerep, a tanári tevékenység kompetenciarendszere. URL: http://slidesha.re/YhkJzy Hozzáférés
ideje: 2013.03.28
Ollé János (2013b): Tanítás és
tanárszerep, a tanári tevékenység kompetenciarendszere. URL: http://bit.ly/YhkQLD Hozzáférés ideje: 2013.03.28
Ollé János - Papp-Danka Adrienn - Lévai
Dóra - Tóth-Mózer Szilvia - Virányi Anita (2013): Oktatásinformatikai
módszerek. Tanítás és tanulás az információs társadalomban. ELTE Eötvös Kiadó,
Budapest
Tari, A. (2011): Z-generáció.
Klinikai pszichológiai jelenségek és társadalom-lélektani szempontok az
Információs Korban. Tericum Kiadó, Budapest
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése