A kurzus harmadik előadásán
a kurzustervezés és kurzusfejlesztés, a tartalomfejlesztés folyamatáról
hallottunk. Hangsúlyosan említődtek, a
távoktatással kapcsolatos – hamis narratívák, amelyek közül a reklámértékénél
fogva leggyakoribb hívószavakat kis böngészéssel megtalálhatjuk a hálón. Míg az
eLearning fogalma néhány év alatt – erről az első előadásban részletes elemzést
kaptunk – sokat változott, a távoktatás mögé, hasonló gondolatokat állítottak
13 évvel ezelőtt is.
Selinger Sándor 2000-ben, a távoktatás eredményességét a következő
tényezőkkel méri:
–
a szolgáltatást igénylő kliensek;
–
a tanulás irányítását végző oktatók (tutorok);
–
a tudást (kultúrát) közvetítő technológia (multimédia rendszer);
–
a felhasználandó eszközök, tananyagok;
–
a szolgáltatást eredményesen biztosító kiszolgáló háttér.
Kiemelt
fontosságot tulajdonít a kliens elkötelezettségének: „A távoktatásban igazán csak az erősen motivált, alapos tudást szerezni
akaró és önállóan tanulni tudó egyének számíthatnak eredményre.”(Selinger)
Komenczi 2004 –ben így figyelmeztet:
"Az e-learning egyik erőssége az önirányításos tanulás
lehetőségében rejlik. Ugyanakkor azt is figyelembe kell vennünk, hogy ez a
tanuló részéről komolyabb felkészültséget és tanulási tapasztalatokat igényel,
amelyekkel nem mindenki rendelkezik. A tanulók egy része igényli a vezetést,
tanulásának külső irányítását, és ennek biztosítása esetén jobb eredményeket
képes elérni. Amikor a tanulás koordinálását és segítését tervezzük, a valós
tanulói igényekből kell kiindulnunk és lehetőség szerint biztosítani, hogy a
tanuló olyan mértékű segítésben részesüljön, amilyet igényel, illetve amilyen a
hatékony tanulásához valóban szükséges.”
Számomra, a legfontosabb terület éppen ez, a
tanuló irányítása. A tanulás tanulása, vagy ha tetszik a tanulás tanítása,
úgyis, mint 21. századi kompetencia, nyilvánvalóan meg kell jelenjen már a
közoktatás első éveitől, s egy kicsit sarkítva, úgy fordítódik az elkötelezett
kliens – leírása, mint feladat a köznevelés szintjén – a diákjaim felkészítése
az önálló ismeretszerzésre.
Ha pedig olyan tananyagfejlesztésbe fogok, ami
szeretné a diákok által önálló tanulási útvonalat is kiszolgálni, akkor: a kurzustervezésnél elengedhetetlen:
„Egy tanulástámogató alkalmazás olyan mértékben
adaptív, amilyen mértékben igazodni képes a tanulók egyénileg különböző
tanulási előfeltételeihez és előrehaladásuk üteméhez a tanulási folyamatban. Ez
az igazodás – többek között – a tanulási célok módosítására, a tanulás idejének
eltérő ütemezésére, a tananyagelemek kiválasztására és prezentálásának
sorrendjére, a tartalmak feldolgozásának módszerére vonatkozhat.”(Komenczi
Bertalan)
Felvégi
Emese 2005 decemberében megjelent tanulmányában a távoktatás, e-learning,
nyitott oktatás helyzetét elemezi az USA, Finnország, Németország, Svédország
közép és felsőfokú képzéseiben. A
növekvő ütemű térhódítást lehetővé teszi: „ a távoktatás és egyre inkább az IKT
által támogatott távoktatás, az e-learning gazdaságossága, hozzáférhetősége és
a nyitott tanulás nyújtotta flexibilis időbeosztás, tanulói autonómia, továbbá
a távoktatás irányításának viszonylagos leegyszerűsödése, a különféle szabad
szoftverek, a tartalomkezelő és tanulásszervező rendszerek alakíthatósága”.
Itt is megjelenik a megfelelő kliens eszméje: „Hogyan is jellemezzük akkor az ideális
távtanulót? Nos, legyen jó olvasó, tudja pontosan követni az írott és
elhangzott szövegek utasításait, világosan és érthetően kommunikálja
gondolatait, és ne okozzon gondot neki az IKT eszközeivel való munka.”
S hogy mi akadályozhatja meg a távoktatás
terjedését? „A távoktatás, az e-learning
és a nyitott oktatás terjedése elé finanszírozási, infrastrukturális problémák
vagy éppenséggel a képzés hitelességének, érvényességének és a rendszer
átjárhatóságának megkérdőjelezése állíthat korlátokat.”
A gyakorlat műhelyéből is gazdagon válogathatunk.
2006-ban, a Munkaadók Lapja Munkaadó Lapja 102. számában
Zarka
Dénes arról tudósít: „Az idén próbálkoznak először a
belended-learninggel, amikor az elektronikus tananyagot, az önálló tanulást
rendszeres jelenléti tanulással - összefoglaló órákkal - egészítik ki.”
Itt
is hangsúlyozódik a kliens motivációja és kompetenciája: „A tapasztalatok azt jelzik: e módszer eredményessége nagyban függ a
résztvevők tanulási kultúrájától. Nem véletlen, hogy az érettségivel,
diplomával rendelkezők eredményesebbek e téren. nagyon fontos az úgynevezett
tanulási kultúra, az általános kulturális háttér, amely sok, főként a kevéssé
iskolázott embereknél hiányzik. Gyakorta az olvasási, szövegértési készséggel
is baj van. A tanulást is tanítani kell.”
A távoktatás vizein azonban nagyon sokat lavíroznak,
s a mennyiség – minőség nincs egyensúlyban.
Egy elrettentő példa:
A ******* Felnőttképző Intézmény egy
innovatív, korszerű és rugalmas oktatási formát ajánl azoknak, akik kevés
szabadidővel rendelkeznek és képesek az önálló tanulásra.
Távoktatásos formában a hallgató a saját tanulási tempójának megfelelően, egyéni időbeosztással sajátíthatja el az ismereteket. A képzésben részvevőknek elektronikus tananyagot biztosítunk (e-mailben vagy digitális adathordozón), és a kapcsolattartás is elektronikus úton történik: e-mailben illetve a facebook közösségi oldalunkon létrehozott privát csoportokban, ahol a hallgatók az oktatókkal és egymással is kommunikálhatnak.
Természetesen a sikeres felkészülés érdekében kontaktórákat (személyes konzultációkat) is biztosítunk a hallgatóknak, melyeken a részvétel nem kötelező.
Távoktatásos formában a hallgató a saját tanulási tempójának megfelelően, egyéni időbeosztással sajátíthatja el az ismereteket. A képzésben részvevőknek elektronikus tananyagot biztosítunk (e-mailben vagy digitális adathordozón), és a kapcsolattartás is elektronikus úton történik: e-mailben illetve a facebook közösségi oldalunkon létrehozott privát csoportokban, ahol a hallgatók az oktatókkal és egymással is kommunikálhatnak.
Természetesen a sikeres felkészülés érdekében kontaktórákat (személyes konzultációkat) is biztosítunk a hallgatóknak, melyeken a részvétel nem kötelező.
A távoktatás lényege összefoglalva:
Egyéni
időbeosztással tanulhat
Pénzt
és időt takaríthat meg
Nincs
kötött képzési helyszín, a képző intézménytől akár több száz kilométerre is
végezheti egyéni tanulmányait
Kihasználhatja
az internet adta lehetőségeket
Belépési feltétel: 8 osztályos bizonyítvány.
S az így beédesgetett tanulót milyen oktatók
várják?
Természetesen kiváló, nagy tapasztalattal rendelkező
cégek, intézmények – s mögöttük a szakemberekből álló csapat - is kínálnak távoktatási kurzusokat. S ha a távoktatás alkalmazhatóságát
megkérdőjelezik a kifejezéshez tapadt rosszízű narratívák, tudnunk kell, hogy
mint a szabad piacon, itt is sokféle minőség jelenik meg.
Felhasznált
irodalom:
Selinger
Sándor: A távoktatásról mint oktatási alternatíváról (Korunk 2000 szeptember)
Távoktatás
– túl az első lépéseken
Megjelent
A Munkaadó Lapja 102. számában (2006. szeptember 14.)
URL:
http://munkaugyilevelek.hu/2006/08-09/tavoktatas-tul-az-elso-lepeseken/
Hozzáférés ideje: 2012.03.10.
Felvégi Emese: Távoktatás, e-learning és nyitott oktatás
Anglia, az Egyesült Államok, Finnország, Németország, Svédország oktatási
rendszerében (Új
Pedagógiai Szemle 2005. december)
Komenczi Bertalan: Didaktika elektromagna? Az e-learning
virtuális valóságai
Új Pedagógiai Szemle 2004. november
URL:
http://epa.oszk.hu/00000/00035/00086/2004-11-ta-Komenczi-Didaktika.html
Hozzáférés ideje: 2012.03.10.
Ollé
János: Kurzustervezés és kurzusfejlesztés, a tartalomfejlesztés folyamata
Képek
forrása:
Hozzáférés
ideje: 2012.03.10.
A távoktatás egyik legnagyobb csapdája valóban az, hogy az ún. eLearning majd attól működik, hogy felteszek egy felületre szuper tananyagokat, amiből aztán földrajzi korlátok és időbeni kötöttségek nélkül mindenki szuper és alkalmazható tudásra tesz szert.
VálaszTörlésEz nem igaz! Akkor sem igaz, ha a "képző" próbálja ezt elhitetni a potenciális "felhasználóval". Nagyjából a fent kivesézett "ajánlatok" is hozzájárultak ahhoz, hogy Magyarországon egy szűk "szakmai" rétegen kívül nem sokan hisznek az eLearningben!
És őszintén szólva - bár magam ellen beszélek - meg is tudom érteni őket!
Frobbennel egyetértek, annál is inkább, mert úgy látom, hogy a csoport aktív tagjai közül neki van elearning szolgáltatói tapasztalata.
VálaszTörlésHa szolgáltató lennék, akkor elgondolkoznék azon, hogy hangsúlyozzam-e "e módszer eredményessége nagyban függ a résztvevők tanulási kultúrájától". Tehát, ha eddig hülye voltál, akkor most sem leszel okosabb. Akkor meg minek belevágni.
"A távoktatás lényege összefoglalva" felsorolás hamis állítást nem tartalmaz.
Aki meg azt gondolja, hogy az elearning a királyi út, ahol erőfeszítés nélkül lehet tanulni, biztosan téved.